VIA VERDA

Les vies verdes són antics traçats ferroviaris en desús adaptats per ser utilitzats com a itineraris ciclistes, per fer a peu, o en general, per ser usats per vehicles no motoritzats.
Les vies verdes són itineraris ideals per recórrer en bicicleta, ja que normalment no està permesa la circulació de vehicles de motor i els pendents dels traçat són molt suaus.
A Catalunya trobem les següents vies verdes condicionades:

Les vies verdes que trobem a Catalunya són:
 
A Girona:


Via Verda del Ferro i del Carbó
Fantàstica ruta mot fàcil de fer i amb unes vistes formidables, tota esta condicionada, ideal per fer en família.

Via verda del Carrilet I 
Itinerari que va d’Olot i Girona, en general pendent suau fora d’un tram que ens el podem estalviar per una ruta alternativa. Formidables vistes, ideal per passar un dia de BTT i descobrir el món de la bicicleta a tots aquells que no en són habituals.

Via verda del Carrilet II
La segona part del recorregut que ens porta de Girona a St Feliu, potser sense aquelles vistes tant espectaculars però ens permet tornar al punt d’inici amb tren.

Via verda del tren petit: Palamós-Palafrugell
Té una longitud de 6 km. El seu traçat transcorre per una part de l’antic recorregut de l’anomenat tren petit que connectava Palamós amb Girona passant per la Bisbal d’Empordà. 

Lleida:
Via verda de la Vall Fosca
Itinerari de 5 km entre Estany – Gento i Espui. Aquesta és una curiosa ruta d'alta muntanya, on la naturalesa es va adaptar a la nostra necessitat de produir energia. Un antic tren, un telefèric i una central elèctrica conviuen en aquesta zona d'influència del Parc Natural d'Aigüestortes i l'Estany de Sant Maurici.

Barcelona:
Via verda del Llobregat
Via verda de 6 km entre Colònia Rosal i la Baells, actualment no esta condicionada

Tarragona:
Via verda del Baix Ebre:
Ruta de 26 km que va des de la estació del Pinell del Brai i Roquetes, esta asfaltada i té 19 túnels. Aquesta via s’ajunta amb la via verda de la Terra Alta.  
Via verda de la Terra Alta: el Pinell del Bras-Arnes (23 Km)
Aquesta ruta és de les més espectaculars de Catalunya, tant per les seves vistes, potser més agrestes que les vies de Girona, com pels seus llarguíssims Túnels i els formidables pons.
Cal portar llums, en alguns dels tunels la iluminació no funciona del tot.
Té una llargada de 23 km.
Per realitzar aquestes rutes cal portar una bicicleta equipada amb comptaquilòmetres, eines i equip de reparació de punxades, casc, menjar i aigua suficient.

El disseny de les Vies Verdes optimitza els avantatges qualitatius dels traçats ferroviaris sobre els quals es desenvolupen: suaus pendents i àmplies corbes. Això proporciona a les Vies Verdes un màxim grau de FACILITAT i COMODITAT en el seu recorregut. Aquesta suavitat del traçat ferroviari garanteix una ACCESSIBILITAT UNIVERSAL: No cal un esforç físic important per recórrer-les.
El seu discórrer allunyat de les carreteres els proporciona un elevat nivell de SEGURETAT.

Les Vies Verdes eliminen el perpetu risc d'accident de trànsit que pateixen ciclistes i caminants quan practiquen les seves aficions, o satisfan les seves necessitats de mobilitat, en les carreteres i vies urbanes. Com a norma general els creuaments de les Vies Verdes amb carreteres d'un cert nivell de tràfic se solucionen mitjançant passos a diferent nivell.

Aquests creuaments a desnivell s'aprofiten per dissenyar passarel·les o passos inferiors que garanteixen plenament la seguretat, i que ofereixen a més una agradable aparença estètica.
Les obres de condicionament de les Vies Verdes també inclouen la reconstrucció d'antics ponts i viaductes per salvar les lleres dels rius, sigui respectant la tipologia de l'antic pont ferroviari o mitjançant la creació de vistoses passarel·les de disseny.

En les interseccions al mateix nivell que puntualment es produeixen entre les Vies Verdes i uns altres vials de tràfic motoritzat, es col·loca senyalització i restriccions al pas de vehicles a motor. Queda així preservada la integritat física i la tranquil·litat dels usuaris.

D'altra banda, la reutilització d'antigues infraestructures ja existents garanteix la seva perfecta integració en el paisatge. No es produeix una nova intervenció en la naturalesa, ni el consegüent impacte ambiental.

Els túnels són ara galeries il·luminades que faciliten el passeig de ciclistes i caminants. La il·luminació només s'instal·la en els túnels de gran longitud.

El Programa Vies Verdes brinda una excel·lent oportunitat per posar en actiu el patrimoni ferroviari català que està actualment en desús, i que és majoritàriament de titularitat pública.

Permet la interconnexió d'espais naturals, enclavaments culturals i nuclis de població, mitjançant corredors accessibles i públics.

D'altra banda, les Vies Verdes qualificades com a periurbanes per la seva proximitat a ciutats, en els cascos urbans de les quals penetren moltes vegades, es converteixen en un equipament esportiu i recreatiu, alhora que proporcionen un mitjà de desplaçament no motoritzat entre la perifèria i el centre urbà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Vinga Til·lerians!!! Animeu-vos a fer comentaris.